EXPERIENCE OF YOUTH FIELD SCHOOLS IN THE STUDY OF MONUMENTS OF URBAN ARCHAEOLOGY

Authors

  • Victoria S. Belyayeva Tver State University. Zhelyabov Str., 33 Tver, 170100, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.24852/2587-6112.2021.6.49.53

Keywords:

archaeological field schools, architectural and archaeological school, protection of city monuments, educational activities among the youth

Abstract

The author analyses the results of the integration of archaeology sites into the modem sociocultural city environment. The peculiarities of the development of archaeological field schools until the beginning of the 21st century are highlighted, and the reasons that changed the state policy in terms of the involvement of the youth in archaeological and historical activities are outlined. The reasons for the prospects of conducting ar­chaeological field youth schools in the historical city are described. The forms and methods of popularization of archaeological sites, pedagogical and special scientific technologies for revealing the historical and cultural information potential of archaeological antiquities for a youth audience (schoolchildren, students, volunteers), as well as the features of each of the described schools, are given on the basis of the experience of archaeologi­cal field schools in historical cities of Russia.

References

Археологическая школа в Старой Руссе. // Planeta: Коллективное финансирование идей. URL: https://planeta.ru/campaigns/archrussa (дата обращения: 10.01.2020).

Археологический кружок ВолГУ. URL: https://volsu.ru/struct/institutes/iimost/archeology/ (дата обра¬щения: 10.05.2020).

Беляева В.С. История развития археологической полевой школы в России // Путь в науку: мате¬риалы международной научной конференции молодых ученых исторического факультета Тверского государственного университета. / Сост., ред. Т.Г. Леонтьева, Ю.В. Степанова. Тверь: Тверской государ¬ственный университет, 2020. С. 166-170.

Жук А. В. Ленинградская археология второй половины 1930 г. глазами молодого человека // Вестник Омского университета. Серия «Исторические науки». 2017. № 7. С. 97-110.

Летняя Школа СПбГУ по архитектурной археологии: сезон 2019 года. URL: https://fond.historyrussia. org/novosti/letnyaya-shkola-spbgu-po-arkhitektumoj-arkheologii-sezon-2019-goda.html (дата обращения: 06.12.2020).

Летняя архитектурно-археологическая школа СПбГУ: сезон 2020. URL: https://fond.historyrussia. org/novosti/letnyaya-arkhitektumo-arkheologicheskaya-ekspeditsiya-spbgu-sezon-2020.html (дата обраще¬ния: 06.12.2020).

Полевая школа Новгородской археологической экспедиции на Троиицком раскопе. 2019. URL: https://fond.historyrussia.org/arkheologicheskie-ekspeditsii-i-issledovaniya/polevaya-shkola-novgorodskoj- arkheologicheskoj-ekspeditsii-na-troitskom-raskope.html (дата обращения: 06.12.2020).

Тверская молодёжная археологическая школа «ПОЛЕ». URL: https://sites.google.com/mail.ru/pole- tver (дата обращения: 10.01.2020).

Published

2021-12-20

How to Cite

Belyayeva, V. S. (2021). EXPERIENCE OF YOUTH FIELD SCHOOLS IN THE STUDY OF MONUMENTS OF URBAN ARCHAEOLOGY. Arkheologiia Evraziiskikh Stepei (Archaeology of the Eurasian Steppes), (6), 49–53. https://doi.org/10.24852/2587-6112.2021.6.49.53

Issue

Section

Research and Publication