PEDAGOGICAL ARCHAEOLOGY AS A FORM OF POPULARIZATION OF ARCHAEOLOGICAL SCIENCE

Authors

  • Maria P. Milovanova Moscow State Pedagogical University. Malaya Pirogovskaya Street, 1/1, Moscow, 119991, Russian Federation; Institute of Archaeology of Russian Academy of Sciences. Dmitry Ulyanov street, 19, Moscow, 119036, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.24852/2587-6112.2021.6.148.155

Keywords:

children's archaeology, pedagogical archaeology, archaeological circles, archaeological volunteering, historical reconstruction

Abstract

Pedagogical archaeology is a relatively young, but promising direction, which under favorable conditions can play its role in the development and popularization of archaeological science. It includes several major areas of activity - archaeological circles, archaeological volunteering, which is subdivided into museum and expeditionary departments, historical reconstruction and archaeological experiment. Each of them has its own characteristic features. The completed clarified the interconnections of pedagogical archaeology and potential professional staff, and the formation of a conscious attitude towards archaeological science and respect for cultural heritage. The visual teaching method is one of the most important ones in the field and one of the basic factors of sparking original interest in a child.

References

Болотина Е.И. Рабочая программа для кружка «Юный археолог» (2015) // Образовательный портал России: Инфоурок. 2015. URL: https://infourok.ru/rabochaya-programma-dlya-kruzhka-yuniy- arheolog-612891.html (дата обращения: 25.01.2020).

Бровко Д.В. Феномен педагогической археологии // Уссурийский краеведческий вестник. Вып. 3. / Отв. ред. О. Б. Лынша. Уссурийск: УГИИ, 2004. С. 5-9.

Буровский А.М. Предмет и проблемы «педагогической археологии» // Вопросы методики работы школьных археологических кружков / Отв. ред. Худяков Ю.С., Троицкая Т.Н. Новосибирск: НГУ, 1990. С. 26-32.

Козьякова Е.В. Историческая реконструкция как форма гражданско-патриотического воспитания // Образовательный портал России: Инфоурок. 2015. URL: https://infourok.ru/istoricheskaya-rekonstrukciya- kak-forma-grazhdanskopatrioticheskogo-vospitaniya-575446.html_(дата обращения: 25.01.2020).

Липавский С.А. Школьный археологический кружок // Преподавание истории в школе. 1993. № 1. C.

Лиханов А. В. Программа школьного историко - археологического кружка «Искатель». (2014) // Образовательный портал России: Инфоурок. 2014. URL: https://infourok.ru/programma- istorikoarheologicheskogo-kruzhka-iskatel-516516.html (дата обращения: 23.03.2020)

Новикова Г.Л. «Школа начинающего археолога» для детей 9-12 лет (2018) // Музей археологии Москвы. 2015. URL: http://mosmuseum.ru/kids/p/shkola- nachinayushhego-arheologa/ (дата обращения: 15.02.2020).

Носова Н. В. Волонтеры в музее: плюсы и минусы // Научные труды творческой лаборатории «Музейная педагогика» кафедры музейного дела АПРИКТ. Серия: Музей и его аудитория: маркетинго¬вые стратегии в музее / Сост. И. М. Коссова. М.: 2006. С. 74-82.

Пежемский В.Г. Детская археология в конце XX века (социологический аспект) // Исследования в образовании. СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, С. 60-62.

Смоляк А.Р. Педагогическая археология» и ее понятийный аппарат в образовательном пространстве // Российский психологический журнал. 2007. Том 4. №3. С. 74-77.

Фролов И.В. Педагогический потенциал археологии: к вопросу использования археологических материалов на уроках истории // Научные труды V Межрегиональной конференции «Пастуховские чтения». Серия: Современные подходы и технологии. Ярославль / Отв. ред. Н. Т. Сорокина: ЯРИПКРР, 2004. С.130-137.

Чащина Н.А. Традиции изучения археологии на примере кружка им. И.Т. Савенкова. Красноярск, 2018. 102 с. URL: file:///C:/Users/Alex/Downloads/tradicii-izucheniya-arheologii-na-primere-kruzhka- imsavenkova-1.pdf (дата обращения: 15.02.2020)

Published

2021-12-20

How to Cite

Milovanova, M. P. (2021). PEDAGOGICAL ARCHAEOLOGY AS A FORM OF POPULARIZATION OF ARCHAEOLOGICAL SCIENCE. Arkheologiia Evraziiskikh Stepei (Archaeology of the Eurasian Steppes), (6), 148–155. https://doi.org/10.24852/2587-6112.2021.6.148.155

Issue

Section

Research and Publication